ÍndexNavegació

índice  no. 40: gener - febrer 2004

Ressenyes  40
Del desig de viure de l’aire? Do’m de l’Enric Casasses
joan josep camacho grau

Posem pel cas que La Campanera, o la també esmentada Candelera, que jeu a l’interior d’un hipotètic quart-tercera, li demana un xic de guspira a l’Esmolat: "Do’m foc"; i així comença l’obra de teatre Do’m de l’Enric Casasses. Potser és el mateix do’m del "dóna’m, dóna’m" del seu poema Sextina -això sí, abreujat-, però no té res a veure amb aquest altre DOM: la dimetoximetilanfetamina. Qui sap si és la droga el tema central de l’obra? De moment, és prou evident, que La Campanera va com boja per un gosset i per beure’s un "didalet protònic": "Gos, vull, jo! I alguna cosa que col·loqui." El Do’m també podria anar del cagar. Primer, d’un cagar natural: "No em deixen cagar, m’estronquen la caguera.", i d’un pixar-s’hi espontani "en tota la piuladissa del celobert"; segon, és un cagar en les ferides mal cosides de "la puta guerra espanyola, encara..." tractada en vers així: "La puta guerra aquesta és que no deixa ni respirar." i en prosa, ací: "Abans teníeu l’esperança famosa del no passaran i ara espereu que potser acabin passant de llarg, és això, no?"; tercer i darrer, també podria tractar-se d’un cagar, diguem-ne, metafòric. En aquest sentit, el cagar s’hauria de dividir entre un cagar popular garrotxí, per exemple amb dites com "-Me cago’m la pixa d’un burro!", i en el cagar sapient de l’Empordà, que en Casasses ja l’havia emprat al seu llibre De la nota del preu del sopar del mosso, el qual s’acaba amb un contundent: "-Casomlamisèriadedéu!". [Nota de l’articulista: en una situació semblant, l’avi Pepet hagués dit: "-Cago’n l’os pedrer!"] Posem pel cas que L’Esmolat i La Campanera, un cop ha deixat anar el ventre, s’ho volen muntar en el seu piset, però a ella li mola molt més la muntanya del Tibidabo, on els seus col·legues hi "fan festes, fan falles de ferralla, cremant gasolina, grans passades, cerimònies." Més o menys, en aquest instant, apareix projectat El Director –l’Albert Mestres-, el qual interromp l’estira i arronsa de la parella, de la qual no se sap si s’entenen o no, i els presenta als espectadors asseguts a les cadires de plàstic de la Sala Beckett a la "kapital de la Katalònia"; a més d’introduir la qüestió de la matèria: "la ralitat és una tapadora". Aleshores, La Mort truca a la porta del pis i no l’obren, i així solucionen el problema de la mort. Llavors, La Campanera apunta i dispara vers "Els voltors que la dominen (Barcelona) són interins, són purs botxins de recanvi, paràsits d’emergència, entens?" I L’Esmolat l’encerta de ple: "La dictadura dels burros." No s’acaben d’entendre o massa que s’entenen aquest parell! Com se desitgen!, com se miren!, estan a punt d’acaronar-se!, i La Campanera s’acosta al micròfon: "El cony no me’l tocaràs / el tinc fidel a un sol home / li entrego cada dimarts / perquè el prengui com li plagui / li don cada dimarts / i tu no me’l tocaràs / ... prò jo a tu, sí, puc tocar-te / tenir-te de baix a dalt / i et puc fer tot lo que vulguis / i el que vulgui jo, Esmolat." El primer acte, el tanca L’Esmoladet explicant el conte del drapaire i el policia jubilat. Als següents dos actes, l’autor posa en pràctica la teoria d’Alfred Jarry: "Augmentem la confusió a veure què passa..." L’escenari s’omple dels "quatre cavallers de l’apocalipsi", els Joans operaris -en Negre, en Roig, en Cendrós, i en Blanc- que es dediquen a la construcció d’una sòlida forca de fusta. "Les forques de l’alba" són per als amants? Aquest parell s’estimen o no? Segons La Candelera, no es tracta d’estimar si no tenir-ne la possibilitat i un metro: "... si pogués estimar ni que fos un centímetre te l’estimaria a tu." Embolica-t’hi, autor, que vas fort!, perquè en Joan Roig i en Joan Negre es transformen en l’Alfa i l’Omega: el principi i la fi són dues dominatrix de coloraines que galvanitzen els cabells de La Candelera i L’Esmolat, com un flim de cuina encès. I, la forca, allà!, llesta, espectral, a l’espera... L’Alfa i l’Omega, que saben el començament i el final de totes les històries, exposen, amb gran erotisme seductor, que el dimoni -"El maligne u"- oferí la ciutat de Barcelona a Jesús a canvi que l’adorés, cosa que no acceptà. Però l’església, ja se sap: va signar el pacte amb en Satanàs i va rebatejar una muntanya amb el nom "et donaré" (en llatí, tibi dabo), allò que l’Anticrist digué al Cristo. Però, l’Alfa, un poc despistada, va i comença La tonalitat de l’infinit: "En un sol àtom de l’ungla del dit petit del peu esquerre..." Altra vegada!, és allò de la Matèria i la Ralitat; altre cop!, són Heràclit i Lévinas. Qui ho té més clar, però, és L’Esmolat: "la matèria prové del somni, o si no, d’on ha sortit? El cos és un somni." Doncs, som-hi!, a somiar, perquè "Tot és u", que diu La Campanera, i s’acosta "El famós judici final, avui." I l’obra es va mig enllestint, fins que L’Esmolat li don foc a La Campanera i El Director en dóna el vist-i-plau: "Ara sí." Però, al final, després de fumar-se la cigarreta, s’ho munten o no? Aquest darrer extrem, l’autor no l’ha confirmat, però m’ha dit que, a Do’m, hi surten anomenats més d’una cinquantena d’animals de totes les races i grandàries; a banda, un col·lega n’ensuma la radicalitat formal del text i de la posada en escena "a la manera del teatre d’en Maiakovski"; i en una ràdio he escoltat que l’obra va de la Paraula: de la paraula de Déu o la del Diable?! Do’m deu anar de l’abraonar-s’hi amb la punta de la llengua i els pèls del llenguatge, en un cos a cos que s’enlaira fins a una escletxa del Tibidabo, on encendre’s amb un llumí o amb un clau ardent, i, allí, on lo dels dimoniets, immolar-se d’amor en una mil·lèsima de segon: "mestre d’amor, ensenya-me’n, d’aprendre / prò aprèn-ne amb mi, entrem al desempar / i anem tots dos amunt a descobrir-nos: / veurem el lloc on no hi ha res trencat / quan tot et torni a rebotar de zero / i sols t’ajudi en l’abraç l’abraç." O potser la cosa aquesta va de viure del desig de viure de l’aire?

[girona, 5.I.’04.]

© joan josep camacho grau/ TBR 2004

Aquesta obra no pot ser arxivada ni distribuïda sense el permís explícit de l´autor. Us preguem llegiu les condicions d'utilització
navegació:  

no. 40: gener - febrer 2004

-Narrativa

Enric Larreula: Bon dia

Quaderns de viatge de
Bruna i Marià Dinarès, Jordi Lafon i Montsita Rierola Textos d'Antoni Clapés i Víctor Sunyol


Peu de foto

-Poesia

Vicenç Calonge: Cinc poemes

-Assaig

Carles Hac Mor: Les paraparèmies d'Antonin Artaud
Ester Xargay: Contemplació o el paisatge a la paleta
Celestí Llor: Notícia de Joseph Joubert

-Ressenyes

Stabat, de Víctor Sunyol
Do'm, d'Enric Cassasses

Rebosteria selecta

-crítiques breus/ressenyes (en català)
-crítiques breus (en anglès sobre llibres de publicació recent)
-números anteriors
-Audio
-enllaços (Links)

www.Barcelonareview.com   anglès | castellà | francès | pàgina de l'editor | e-m@il